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솔로몬은 밧세바의 몇번째 아들인가? - 둘째아들? 넷째아들?궁금해 성경 2023. 5. 13. 15:20반응형
Jean-Léon Gérôme -Bathsheba-
들어가는 글>
많은 사람들이 솔로몬은 밧세바의 둘째 아들이라 생각한다. 성경에 기록되어 있기 때문이다.
당연히 그렇다. 하지만, 다른 본문에, 솔로몬이 밧세바의 넷째 아들로 기록이 되어 있다면?
이 충돌을 어떻게 해결해야 하는가?
먼저 본문으로 들어가보자.
본문>
다윗과 밧세바의 간음 사건 이후, 밧세바는 다윗의 아이를 임신하게 되고, 그 일로 인해 다윗은 밧세바의 남편 우리아를 전쟁터에서 죽게 교사(敎唆, 남을 꾀거나 부추겨서 나쁜 짓을 하게 함. )한다.
선지자 나단은 하나님의 명령으로 다윗에게 징계를 내리는데, 그 일로 다윗과 밧세바 사이에 첫 아들은 목숨을 잃는다.
그리고 하나님은 다윗과 밧세바에게 다른 아이를 주시는데, 그 아이가 바로 솔로몬(여디디야)이다.
사무엘하 12:24–25 (NKRV)
24다윗이 그의 아내 밧세바를 위로하고 그에게 들어가 그와 동침하였더니 그가 아들을 낳으매 그의 이름을 솔로몬이라 하니라 여호와께서 그를 사랑하사
25선지자 나단을 보내 그의 이름을 여디디야라 하시니 이는 여호와께서 사랑하셨기 때문이더라
그런데, 다윗의 이야기가 다른 관점에서 기록된 역대상을 보니 솔로몬이 밧세바의 두번째 아이가 아닌것 같은 본문이 등장한다.
역대상 3:5 (NKRV)
5예루살렘에서 그가 낳은 아들들은 이러하니 시므아와 소밥과 나단과 솔로몬 네 사람은 다 암미엘의 딸 밧수아의 소생이요
역대상14:4 (NKRV)
예루살렘에서 낳은 아들들의 이름은 삼무아와 소밥과 나단과 솔로몬과
밧수아에 대해서는 대게의 성경 학자들이 '밧세바'로 인정한다.
문제는, 그 자녀들의 이름이 기록된 순서다.
보통은 태어난 첫째부터 마지막 순서로 이름을 기록하는데, 이 기록에 의하면 솔로몬은 밧세바의 넷째 아이다.
(죽은 첫째 아이까지 합하면 5번째 아이가 된다.)
이 문제를 어떻게 해결해야 하는가?
다양한 주석들을 살펴보았는데, 소장하고 있는 스터디바이블, Hermeneia 역대상 주석에서 가장 자세히 설명하고 있어서 글을 옮긴다.
시므아, 쇼밥, 나단, 솔로몬, 암미엘의 딸 밧수아의 네 자녀: 이 네 명의 이름은 사무엘상 14:4*의 역대상 본문에 나오는 이름과 역사가 자신의 본문과 동일합니다.
놀라운 것은 역사가가 이들 네 명을 모두 다윗의 유명한 아내 밧세바의 이름 철자인 밧수아의 자녀로 만들었다는 점입니다. 이 철자는 대상 2:3-4*에 나오는 유다의 첫 번째 아내 밧수아와 유사합니다.
이 이름이 포함된 것은 솔로몬이 다윗과 밧수아의 네 번째 자녀임을 암시하는 반면, 역대기에 포함되지 않은 삼하 12:24-25*은 솔로몬이 간음으로 잉태한 아들이 죽은 후 다윗과 밧세바의 첫 번째 자녀임을 분명히 하고 있습니다.
"네 명"을 이 장의 다른 곳에서 자주 볼 수 있듯이, 이 구절의 끝 부분("아홉 명")과 여기에서 자녀의 총 수를 추가한 사람이 이러한 추가 숫자가 만들어낸 사실적 어려움을 알아차리지 못한 채 나중에 덧붙인 것으로 파악하면 어려움이 제거될 것입니다.
숫자 4가 없으면 "시므아와 쇼밥과 나단, 밧수아의 솔로몬"으로 번역할 수 있습니다. 그러나 이삭 칼리미는 이름 목록이 "3-4" 원칙에 따라 구성되었기 때문에 네 번째 이름인 솔로몬이 가장 중요한 위치에 있다고 지적했습니다.
다윗의 선택과 마찬가지로 세 명의 맏형들은 실격 처리되고 막내가 선택됩니다. 솔로몬 역시 적절한 장소인 예루살렘에서 태어났습니다. 솔로몬과 그 이후의 모든 왕들, 심지어 아나니까지 다윗과 솔로몬의 모든 후손들은 바빌론으로 유배된 여고냐와 바빌론에서 태어난 그의 아들과 손자들을 제외하고는 모두 그곳에서 태어나 그곳에서 살았습니다.
1-8절*에 언급된 다윗의 열아홉 아들 중 솔로몬은 10번으로 정확히 중앙에 위치하며, 그 앞에 아홉 명, 뒤에 아홉 명이 있습니다.
Ralph W. Klein, 1 Chronicles: A Commentary, ed. Thomas Krüger, Hermeneia—a Critical and Historical Commentary on the Bible (Minneapolis, MN: Fortress Press, 2006), 115–116.
결론>
주석의 내용을 정리해보면 다음과 같다.
1. 역대기 기자는 족보에 나오는 계보를 9-1-9숫자로 맞추기 위해 솔로몬을 이 자리에 배치했다는 사실이다.
9-1-9 = (다윗이 예루살렘에서 왕이 되기전에 낳은 다른 왕자들)-솔로몬-(다윗이 솔로몬 이후에 낳은 왕자들)
2. 역대상에 의하면 밧세바의 막내 아들이었던 솔로몬은, 이새의 막내 아들이었던 다윗처럼 하나님의 섭리와 선택에 의해 왕이 되었다는 말이 된다.
3. 역대상 본문을 기준으로 사무엘상을 보면 나단 선지자를 다윗이 찾아갔을때, 그래서 다윗의 첫 아들이 죽었을때는 밑에 세명의 아들이 더 있었을 것이고, 그 말은, 밧세바의 첫째 아들이 최소 만6-7살 이상은 되었을 것으로 추측할 수 있다. 품에 안고 있는 아기가 죽은게 아니라는 뜻이다.
4.사실 사무엘하 11장(밧세바사건)과 12장(나단의 징계)사이에 어느정도 시간이 지났는지는 정확하게 알 수 없다.그래서 다윗과 밧세바의 첫째 아이가 유아때 죽고, 그 사이에 3명의 아이가 태어난 후, 마지막에 솔로몬이 태어났다고 볼 수 있지만,
사무엘하 본문을 보면, 첫 아이가 죽고 다음에 솔로몬이 태어났는데, 솔로몬도 죽을까 염려하는 다윗의 모습을 통해, 이미 그 사이에 3명의 아이가 있는것으로 추측하는것이 더 낫다고 본다.
참고했던 주석의 본문을 첨부한다.
■ 5* And these were born to him in Jerusalem: This reading corresponds approximately to 2 Sam 5:14* and the Chronicler’s own version of this clause at 1 Chr 14:4*, with the customary substitution of the niphal perfect verb form and the omission of the word “names.”
Shimea, Shobab, Nathan, and Solomon, four by Bath-shua the daughter of Ammiel: The four names are the same as those in the Samuel Vorlage as well as the Chronicler’s own text in 1 Chr 14:4*.30 The surprise is that the Chronicler now makes all four of them children of Bath-shua, his spelling of the name of David’s well-known wife Bathsheba. This spelling creates a parallel with the first wife of Judah in 1 Chr 2:3–4*.31 The inclusion of this name implies that Solomon is the fourth child of David and Bath-shua, whereas 2 Sam 12:24–25*, not included in Chronicles, makes clear that Solomon is the first child of David and Bathsheba, after the death of their son conceived in adultery. The difficulty would be removed if “four” were identified as a later gloss made by someone who added the total number of children here and at the end of the verse (“nine”), as frequently elsewhere in this chapter, without noticing the factual difficulty these additional numbers created.32 Without the number four, one might translate “Shimea, Shobab, and Nathan, and Solomon by Bath-shua.” Isaac Kalimi, however, has pointed out that the list of names is constructed according to the “three-four” principle, meaning that the fourth name, Solomon, is in the most important position. As with the choice of David, the three oldest brothers are disqualified and the youngest chosen. Solomon also was born in the proper place, Jerusalem. Solomon and all the subsequent kings, yes, even all the descendants of David and Solomon down to Anani, were born and lived there, except for Jeconiah, who was exiled to Babylon, and his sons and grandsons, who were born in Babylon. Of the nineteen sons of David mentioned in vv. 1–8*, Solomon occupies at number ten the exact center position, with nine before him and nine after him. In 2 Sam 11:3* the two parts of the name of Bathsheba’s father are given in reverse order: “Eliam” אליעם for “Ammiel” עמיאל, but presumably referring to the same individual. If Eliam the son of Ahithophel the Gilonite, one of David’s warriors (2 Sam 23:34*), is her father, it raises questions about why this Ahithophel chose to be the counselor of Absalom (2 Sam 15:12–17:23*) rather than being the counselor of his granddaughter’s husband. Citing the name of a married woman’s father, whether Eliam or Ammiel, implies the high standing of the man (McCarter, II Samuel 285).
Ralph W. Klein, 1 Chronicles: A Commentary, ed. Thomas Krüger, Hermeneia—a Critical and Historical Commentary on the Bible (Minneapolis, MN: Fortress Press, 2006), 115–116.
What number son of Bathsheba was Solomon? - Second son? Fourth son?
Introduction>
It is widely believed that Solomon is Bathsheba's second son, as recorded in the Bible. However, another passage records Solomon as Bathsheba's fourth son, which creates a conflict that needs to be resolved.Text>
After David and Bathsheba committed adultery, Bathsheba became pregnant with David's child. In response, David arranged for Bathsheba's husband Uriah to be killed on the battlefield. The prophet Nathan rebuked David at God's command, and as a result, the first son between David and Bathsheba died. God then gave David and Bathsheba another child, who was named Solomon (also known as Jedidiah).
2 Samuel 12:24-25 (NKRV)
24 Then David comforted Bathsheba his wife, and went in to her and lay with her. So she bore a son, and he called his name Solomon. Now the Lord loved him,
25 and sent word by the hand of Nathan the prophet: So he called his name Jedidiah, because of the Lord.
However, when David's story is recorded from a different perspective in Chronicles, a passage appears that suggests that Solomon is not Bathsheba's second child.
1 Chronicles 3:5 (NKRV)
5 And these were born to him in Jerusalem: Shimea, Shobab, Nathan, and Solomon—four by Bathshua the daughter of Ammiel.
1 Chronicles 14:4 (NKRV)
4 Now these are the names of his children whom he had in Jerusalem: Shammua, Shobab, Nathan, and Solomon—four by Bathshua the daughter of Ammiel.
Most biblical scholars recognize Bathshua as Bathsheba.
The problem is the order in which their children's names are recorded.
Usually, names are recorded in order from the first-born to the last-born, but according to this record, Solomon is Bathsheba's fourth child.
(If you include the first child who died, he becomes the fifth child.)How should this problem be resolved?
Various commentaries have been examined, but the one that explains it in the most detail is the Hermeneia Chronicles commentary, which will be translated below.
Shimea, Shobab, Nathan, Solomon, and Bathshua, the daughter of Ammiel’s four children: The names of these four are identical with the names and history of the descendants of David in the Chronicles text of 1 Samuel 14:4.
What is remarkable is that the chronicler has made all four of these David’s famous wife Bathsheba’s children spelled with the name Bathshua. This spelling is similar to that of Judah’s first wife Bathshua in 2 Samuel 3:3-4.
By including this name, it implies that Solomon is the fourth child of David and Bathshua, while 2 Samuel 12:24-25 clearly states that Solomon is the first child of David and Bathsheba, after the child conceived through adultery died.
"As you can often see the phrase "four names" elsewhere in this chapter, if the person who added the total number of children at the end of this verse ("nine") failed to notice the practical difficulty created by this additional number, it will be resolved. "
If the number 4 is omitted, it can be translated as "Shimea, Shobab, Nathan, and Solomon, by Bathshua." However, Isaac Kalimi pointed out that Solomon, the fourth name, is in the most important position because the list of names was composed according to the "3-4" principle.
Like David's choice, three elder brothers are disqualified and the youngest is chosen. Solomon was also born in the appropriate place, Jerusalem. Solomon and all the kings after him, even Ahaz, were born there and lived there, except for those born in Babylon and their sons and grandsons born in Babylon, all of whom were exiled to Babylon.
Solomon is precisely in the center with a total of 10 sons of David mentioned in 1-8, with nine before and nine after him.
Bottom line>.
To summarize the content of the comment
1. the fact that the writer of Chronicles placed Solomon in this position to make the genealogy fit the 9-1-9 numbering system.
9-1-9 = (other princes David had before he became king in Jerusalem) - Solomon - (princes David had after Solomon)
2. According to Chronicles, Solomon, the youngest son of Bathsheba, became king by God's providence and choice, just like David, the youngest son of Jesse.
3. Based on the Chronicles text, we can infer from the book of Samuel that when David visited the prophet Nathan, he had three more sons, meaning that Bathsheba's first son would have been at least six or seven years old when David's first son died. This means that the baby in her arms is not dead.
4.In fact, we don't know exactly how much time passed between 2 Samuel 11 (the Bathsheba incident) and 12 (Nathan's discipline), so we can assume that David and Bathsheba's first child died as an infant, followed by three more children, and finally Solomon,
From the text of 2 Samuel, it is better to assume that the first child died and Solomon was born next, and that David was concerned that Solomon would also die, so there were already three children in between.
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